Meteor partnership

Kilka słów o startupie

Startup, Biznes, Zarządzanie, Lean Startup

Kilka słów o startupie

Jak łatwo można zaobserwować w dzisiejszych czasach, bardzo popularne i modne stało się słowo startup Każdy kto dziś zakłada firmę mówi, że właśnie to robi. Mimo wszystko uważam,że zbyt mocno nadużywamy tego słowa. Nie każda firma jest startupem i nie każdy startup jest firmą.

Dodatkowo można odnieść wrażenie, że wykazujemy złe podejście do budowania firmy i całość naszej koncepcji opieramy o finansowanie z zewnątrz. To zdecydowanie powinien być Twój plan Z. Po drodze powinieneś się skupić na wielu innych, o wiele ważniejszych aspektach

Spróbujmy zdefiniować startup

via GIPHY

Jak mówi Steve Blank — startup to tymczasowa organizacja, poszukująca powtarzalnego, skalowalnego i zyskownego modelu biznesowego.

Jakby na to nie patrzeć to bardzo proste, w końcu każdy z nas szuka dla siebie przestrzeni, w której się spełni, a która przyniesie mu zysk. W dodatku taki, który da się łatwo skalować i rozwijać przechodząc krok po kroku przez kolejne etapy rozwoju firmy.

Pamiętaj więc by nie ignorować otaczającej Cię rzeczywistości i od pierwszego dnia, robić prawdziwy biznes.

Etap pierwszy to przygotowanie do działania. Większość z nas zaczyna prowadzić firmę samemu jako freelancer. Podczas mentoringu w Czarnym Kodzie lub na wykładach bardzo często słyszymy pytanie" Jak mam swoją pasję przekuć na zysk, jak zrobić by to co kocham stało się opłacalne." Przecież każdy z nas chce budzić się z poczuciem, że robi to co kocha. Problem w tym, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi i każdy biznes wymaga unikalnego podejścia.

Kiedy uda się nam znaleźć dla siebie miejsce do działania i pozyskać kilku dobrych, najlepiej stałych klientów, zaczynamy zatrudniać pracowników, którzy albo przejmą nasze obowiązki, a my zaczniemy przygotowywać się do ekspansji na kolejne pola, albo odciąża nas tak byśmy przestali pracować po 14h dziennie. W kolejnych latach staramy się szukać się nowych klientów i sposób by wszystkie nasze procesy dało się skalować. Oczywiście skalowalność jest istotna od samego początku i do niej powinniśmy przykładać ogromną uwagę, ale nie zawsze wszystko da się w rzeczywistym świecie osiągnąć już w pierwszych miesiącach działalności.

Powyżej 10 pracowników zapanowanie nad zespołem staje się już dla nas wyzwaniem. Skupiamy się wówczas nie tylko nad sprzedażą dla swoich klientów, ale także nad czynnikami ludzkimi, które w przypadku złej organizacji mogą przyczynić się do fiaska całego naszego przedsięwzięcia. To dobry okres by zacząć myśleć już o tym jak silnym chcemy być przywódcą w zespole i jakim chcemy być szefem dla swoich pracowników.

Zespół i Twoje podejście do jego zarządzania jest jednym z kluczowych czynników sukcesu Twojej firmy.

Co jest ważne by osiągnąć sukces?

Sukces w biznesie — to jedno z wielu marzeń każdego, nie tylko początkującego przedsiębiorcy. Więc co trzeba zrobić by go osiągnąć. Odpowiedzieć sobie na pytanie, o którym pisałem wcześniej:

co zrobić by pasję przekuć na zysk.
via GIPHY

W biznesie najważniejsza jest właśnie ona. Pasja i wszystko to co niesie ona za sobą. Nieważne czy robisz kawę, czy szyjesz ubrania, czy produkujesz oprogramowanie. Najważniejsze jest to czy podchodzisz do tego z entuzjazmem i możesz nim zarazić innych ludzi. Ludzi, którzy są Twoimi klientami, lub tworzą z Tobą zespół.

Kolejnym ważnym elementem, wpływającym na sukces jest problem, który musisz rozwiązać. Im bardziej jest on trudny, złożony i im bardziej dokuczliwy dla innych tym bardziej potrzebne jest rozwiązanie.

Piekąc chleb bez glutenu rozwiązujesz problemy ludzi, którzy są na niego uczuleni, szyjąc ubrania, rozwiązujesz problem, by ludziom nie było zimno i jesienią wychodzą na wiatr.
To tylko drobne przykłady, ale dobrze zastanów się nad problemem jaki Ty jesteś w stanie rozwiązać dla innych ludzi. Im bardziej istnieje potrzeba rozwiązania, tym bardziej prawdopodobne jest, że ludzie czy przedsiębiorstwa będą gotowe za nie zapłacić.

Trzecią najważniejszą kwestią jest to, co już powtarzałem, czyli zespół ludzi, z którym będziesz pracować. To osoby, z którymi spędzisz 1/3, jak nie więcej, każdego swojego dnia. Musisz wiedzieć, że możecie na sobie polegać, że stanowicie jedność. Nie ma tutaj miejsca na pomyłki, na przepychanki. Jak zwykł mawiać Will Smith w swoich przemówieniach ludzie, którzy nas otaczają mają na nas ogromny wpływ. Gdy każdego dnia będziesz musiał wysłuchiwać narzekania i desperackich prób zdołowania Ciebie i innych ludzi przesiąkniesz tym i przestaniesz wierzyć, że to co robisz ma sens.

Nie ma skomplikowanej formuły — wszystko jest proste. Nie liczy się jaką drogę przebyłeś, ani gdzie teraz jesteś. Liczy się tylko to, do czego zmierzasz.

Inne kluczowe aspekty zakładania własnej firmy

Jednym z nich jest sprawdzenie swojej konkurencji. Jeżeli masz innowacyjny produkt, lub usługę, której nikt nie posiada, to chyba nie możesz marzyć o lepszej sytuacji. Nie wszystko jednak jest zawsze takie proste. Dlatego pamiętaj by sprawdzić swoją konkurencję i zrobić to dobrze, tak jak należy. Nie wystarczy wpisać w Google frazy, sprawdzić pierwsze dwie strony i powiedzieć, że już wszystko się wie. Musisz przeprowadzić porządny rekonesans by mieć pewność na czym stoisz.
Jeżeli znajdziesz już swojego rywala i jesteś pewien co robi odpowiedz sobie na pytanie czy możesz, a przede wszystkim czy potrafisz zrobić to samo co on lepiej i szybciej. Zdefiniuj swoje mocne strony, stawiaj na nie ogromny nacisk i nigdy przenigdy nikogo nie naśladuj. Musisz kierować się swoim własnym podejściem do biznesu, bo nie wiesz jakie czynniki wpłynęły na to, że dana firma jest akurat w takim momencie rozwoju, że prowadzi taką a nie inną kampanię, lub tworzy serwis internetowy w taki a nie inny sposób.

Trochę lektury

via GIPHY

Warto zagłębić swoją wiedzę w takich zagadnieniach jak Customer Development i Lean Startup. To ogromna dawka wiedzy i przykładów jak powinniśmy kolejno robić rozpoznanie rynku, jego weryfikację, zwroty, a następnie przechodzi do realizacji poprzez tworzenie bazy klientów i następnie budowanie firmy.

Ciesz się anonimowością

Całe szczęście na początku istnienia firmy jesteś jeszcze anonimowy i to, że ludzie nie kojarzą Twojej marki daje możliwość uczenia się i popełniania błędów. W przyszłości niestety nie uda Ci się ich uniknąć, jak każdemu, ale dla firm, które mają już wypracowaną pozycję na rynku koszty złych decyzji są o wiele, wiele kosztowniejsze.

Podsumowanie

Nie trzeba wiele mówić. Weź sprawy w swoje ręce i stwórz świetny produkt, z którego sam chciałbyś korzystać.

Adam Trojańczyk

CEO w Czarny Kod Software House (software house, który buduje niesamowite aplikacje).
Pracował dla największych agencji interaktywnych.
Jest także współzałożycielem i CTO w Tap To Speak (wielokrotnie nagradzanej na całym świecie aplikacji).

Wyceńmy razem Twój projekt

Skontaktuj się z nami
w sprawie Twojego projektu

Zadzwoń na +48 795 661 935 skorzystaj
z formularza lub napisz na: agent@czarnykod.pl

Agent Janek

Software House Czarny Kod

Kwatera główna:
(+48) 512 483 112 Adam Trojańczyk, CEO
Adam Trojańczyk
W sprawie trwających projektów:
(+48) 690 561 365 Maciej Sielecki
Maciej Sielecki
W sprawie nowych projektów:
(+48) 795-661-935 Kamil Mazerant
Kamil Mazerant
Skrzynka kontaktowa Agenta Janka:

Copyright® Czarny Kod 2018